HAVITA Prémium multivitaminok

Gyűjtsd szelektíven

Ingyenes házhozszállítás 25.000 Ft felett
info@havitamin.hu

+36 1  300 9192

Ingyenes házhozszállítás 25.000 Ft felett

Mikor vegyem be a vitaminokat?

Az élelmiszerek vitamin- és ásványi anyagok tartalma sajnos egyre csökken, ezért érdemes táplálék-kiegészítőkkel is pótolni azokat. 

A legtöbb vitamin a nap bármely szakaszában eredményesen alkamazható. Viszont bizonyos vitaminok és ásványi anyagok jobban felszívódnak speciális körülmények között, ezért jó tudni, hogyan és mikor érdemes bevenni ezeket a kiegészítőket az optimális eredmény érdekébe.

Vízben oldódó vitaminok

Ahogy a nevük is sugallja, a vízben oldódó vitaminok vízben oldódnak. Ezért nem kell étellel bevinni, hogy felszívódjanak.

Kilenc vízben oldódó vitamin létezik, köztük a C-vitamin és a nyolc B-vitamin – B1 (tiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin), B5 (pantoténsav), B6 (piridoxin), B7 (biotin), B9 (folát) és B12 (kobalamin). 1

Rendszeresen fogyasszon vízben oldódó vitaminokat, mert a zsírban oldódó vitaminokkal ellentétben ezek nem raktározódnak könnyen a szervezet szöveteiben. Ehelyett a felesleges vízben oldódó vitaminok a vizelettel ürülnek ki.

B-vitaminok

Mivel vízben oldódó tápanyagokról van szó, étellel vagy anélkül, a nap bármely szakában beveheti őket.

Ennek ellenére gyakran ajánlott a B-vitaminok reggel való elfogyasztása, mivel fontos szerepük van a tápanyag-anyagcserében és az energiatermelésben.

Sőt, egyesek számára előnyös lehet a B-vitaminok éhgyomorra történő bevétele. Például ajánlott, hogy a B12-hiányban szenvedő betegek éhgyomorra, vízzel vegyenek be B12-kiegészítőket, hogy elősegítsék a maximális felszívódást.

B-vitamin hiány tünetei

B-vitamin hiány tünetei

A B-vitamin család elsősorban a tápanyagok energiává alakításáért felelősek, így leggyakoribb tünetei a fáradékonyság levertség. Ezen felül van még viszont néhány kevésbé jól ismert feladata szervezetünkben. Ebben a cikkben elolvashatod, hogy egy B-vitaminok hiánya milyen jellemző tünetekkel jelentkezhet.

Elolvasom »

C-vitamin

A C-vitamint is tartalmazó étrend-kiegészítőket a nap bármely szakaszában, étkezés közben vagy anélkül is beveheti. Ettől függetlenül az aszkorbinsav étellel történő bevétele segíthet csökkenteni a magas savasság miatti esetleges gyomor-bélrendszeri mellékhatásokat.

Ne feledje továbbá, hogy mivel a felesleges C-vitamin kiválasztódik, általában nincs szükség 1000-1500 mg feletti adagokra – kivéve bizonyos körülményeket, például betegségek során.

A C-vitamin jótékony hatásairól és egyéb fontos tudnivalókról ebben a cikkben olvashatsz részletesen.

Összegzés:

A vízben oldódó vitaminoknál kiemelten fontos a rendszer pótlás, mert nem raktározódnak huzamosabb ideig a szervezetben. Nem kell túladagolástól félni, mert a felesleges mennyiség kiürül a szervezetből. Csupán a megfelelő folyadék-bevitelre kell figyelni!

Zsírban oldódó vitaminok

A vízben oldódó vitaminokkal ellentétben a zsírban oldódó vitaminok felszívódásához elegendő mennyiségű zsírra is szükség van. Ezért mindenképpen étkezzésel együtt javasolt beszedni ezeket. 

A-vitamin

A legtöbb A-vitamin-kiegészítő halmájolajból származó A-vitamint vagy A-vitamin karotinoidokat tartalmaz, amelyek olyan növényi vegyületek, amelyeket a szervezet az A-vitamin aktív formájává alakít át.

Az optimális felszívódás elősegítése érdekében az A-vitamin-kiegészítőket zsírtartalmú étkezés közben kell bevenni.

Ne feledje, hogy ha kiegyensúlyozott étrendet eszik, általában nem szükséges A-vitamin-kiegészítők szedése.

D-vitamin

A D-vitamin a nap bármely szakában bevehető, és ezeknek a kiegészítőknek a többségét zsírtartalmú ételekkel vagy harapnivalókkal kell bevenni az optimális felszívódás érdekében.

Egy 50 idősebb emberen végzett tanulmány kimutatta, hogy a D-vitamin felszívódása 32%-kal jobb volt azoknál, akik zsírtartalmú étkezés mellett fogyasztották a D-vitamin-kiegészítőt , mint azoknál, akik zsírmentes étkezés mellett.

Vannak D-vitamin kiegészítők, melyek felszívódását viszont nem befolyásolja az étkezés. Például egy állatkísérlet megállapította, hogy az olajalapú és mikroszomális D-vitamin-kiegészítők – zsírban előre oldott D-vitamin – étkezés nélkül is bevehetők.

Fontos megjegyezni, hogy a D-vitamin aktiválása a megfelelő magnéziumszinttől is nagyban függ. Ezért az egészséges D-vitamin szintjének fenntartásához győződjön meg arról, hogy elegendő magnéziumot is ka.

Továbbá bizonyos zsírban oldódó vitaminok, köztük az E-vitamin, befolyásolhatják a D-vitamin felszívódását.

A D-vitamin és a K-vitamin együttes bevitele javíthatja a csontok ásványianyag-sűrűségét.

E-vitamin

Általában ajánlott az E-vitamin-kiegészítőket is étkezésekkel együtt fogyasztani.

Egy 2019-es, 27 nő bevonásával végzett tanulámy azonban azt találta, hogy amíg a nap folyamán elegendő zsírt fogyasztottak (nem egyszerre az E-vitamin beszedésével), az E-vitamin hatékonyan felszívódott.

Ebből következik, hogy nem feltétlenül szükséges az E-vitamint zsírtartalmú étkezés közben bevenni, amíg elegendő zsírt fogyasztunk a nap folyamán további étkezésekkel.

K-vitamin

A K-vitamin elnevezés a zsírban oldódó vegyületek családjára utal, amely magában foglalja a K1-vitamint (filokinon) és a K2-vitamint (menakinonokat).

Felnőtteknél ritka a klinikailag jelentős K-vitamin-hiány, bár gyakrabban fordul elő vérzési zavarokkal és felszívódási zavarokkal küzdőknél, valamint olyanoknál, akik a K-vitamin felszívódását akadályozó gyógyszereket szednek.

A K-vitamin-kiegészítőket a nap bármely szakában beveheti egy zsírt tartalmazó étkezés vagy snack mellé.

Mivel a legtöbb ember étrendje révén elegendő K-vitaminhoz jut, nem ajánlott nagy dózisú étrend-kiegészítőket szedni – annak ellenére, hogy ezek a kiegészítők általában biztonságosak, és nem járnak jelentős mellékhatásokkal.

Viszont fontos, hogy a K-vitamin tartalmú kiegészítők megzavarhatják bizonyos véralvadásgátló gyógyszereket. Ha ezeket a gyógyszereket szedi, a K-vitamin szedése előtt konzultáljon kezelőorvosával.

Összegzés:

Ezeket a vitaminokat a szervezet képes raktározni, szóval a bevitt mennyiségre jobban kell figyelni. Érdemes étkezések után bevinni őket a megfelelő felszívódás érdekében.

Reggel vagy este, esetleg napközben?

Fontos megemlíteni, hogy az időzítésnél sokkal fontosabb a rendszeresség. Nem fogunk nagyon mellényúlni egyik napszakkal sem, ha folyamatosan ellátjuk szervezetünket a megfelelő tápanyagokkal.

Ettől függetlenül jöjjön néhány szempont, amit érdemes lehet figyelembe venni:

Este

Egyes vitaminokat és ásványi anyagokat jobb este beszedni – ide tartozik például a magnézium. A vitaminok többségével viszont nem ez a helyzet. Mivel az emésztés alvás közben lelassul, a vitaminok és ásványi anyagok felszívódása nem lesz épp optimális ebben az esetben.

Másrészt mivel egy jó nagy pohár vízzel kell ezeket bevenni, ami okozhat éjszakára kellemetlen “tüneteket”. 🙂

Reggel

A reggeli étkezés már jobb alternatíva lehet. Általában tartalmaz kellő mennyiségű zsírt is, valamint mint már említettük a B-vitaminok így egész nap ki tudják fejteni jótékony hatásukat az anyagcserédre.

Vannak viszont diéták (például az időszakos bőjt), amik esetében ez az étkezés elmarad, mások csak időhiány miatt hagyják ki. Ez esetben inkább várjuk meg a következő étkezést és azzal együtt vegyük be.

Napközben

Napközben mindenki étkezik legalább egyszer. Általában a szükséges mennyiségű zsírt is tartalmazzák ezek az étkezések. A hatóanyagoknak van ideje kifejteni jótékony hatásait és a megfelelő folyadék bevitele sem okoz kellemetlenségeket.

A termékeinknél minden esetben megtalálható a HAVITA ajánlása, mely a reggeli és ebéd étkezések mellé javasolja a fogyasztást.

Összegzés:

A HAVITA a reggeli és az ebéd mellé szétosztva ajánlja a vitaminok fogyasztását a megfelelő felszívódás érdekében. Továbbá így a hatásukat is maximálisan tudják kifejteni a nap folyamán.

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: pinterest
Pinterest
Megosztás itt: telegram
Telegram
Megosztás itt: whatsapp
WhatsApp
Megosztás itt: email
Email

Köszönjük, hogy elolvastad! Jár az ajándék :)

10 % KEDVEZMÉNY

Kupon kód:
CIKK10

A különleges ajánlat csak korlátozott ideig él!

perc
másodperc