Ingyenes szállítás 25000 Ft feletti rendelésnél

Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Az egészséges táplálkozás alapjai - erre érdemes odafigyelni

Az alábbi cikkünkben az egészséges étkezés alapjait mutatjuk be, amely a legtöbb ember számára megfelelő egy egészséges életmód folytatásához.

egészséges étrend

Az egészséges táplálkozás kulcsa: változatos étkezés

A mai világban nem egyszerű egészségesen élni, megfelelően táplálkozni. Plusz nehézséget okoz, hogy az egészséges életmódra a mindennapi stressz és folyamatos rohanás mellett kellene időt szánnunk. Rengeteg diéta és étrend érhető el online, amik közül sok tartalmaz hamis információt, így akár veszélyesek is lehetnek. Amennyiben az egészséges táplálkozás a célod, elsősorban mindenképp érdemes háziorvosoddal konzultálni az étrendet illetően.

Az egészséges étrend alapját a változatos, tápanyagokban gazdag étkezés biztosítja. A gyorsételeknek köszönhetően sokan egyoldalúan táplálkoznak, amely számos egészségügyi problémához vezethet. Ezért kifejezetten fontos, hogy a rohanásban is szánj időt a napi legalább három, többféle zöldséggel, különféle húsokkal és teljes értékű gabonákkal tarkított főétkezésre. Amennyiben vegetáriánus életmódot folytatnál, fontos, hogy minden  étkezésed tartalmazzon elegendő fehérjét (pl. hüvelyesek bevitelével).

Ezen felül mindig próbálj ki új ízeket, legyen szó akár fűszerekről vagy különféle növények terméseiről.

A kulcsfontosságú zöldségek, gyümölcsök és magvak

Mindenképp fordíts elegendő figyelmet az előbb említett zöldségek és gyümölcsök fogyasztására. Napi 3-5 adag bevitele a magas vitamintartalomnak, rostoknak és antioxidánsoknak köszönhetően hozzájárul szervezeted egészséges működéséhez, és ellenállóbb lesz a külső behatásokkal, betegségekkel szemben. Törekedj arra, hogy lehetőleg frissen és mindig az idénynek megfelelően fogyaszd a zöldségeket.

A még erősebb védelmi fal felépítéséhez azonban érdemes megfontolni a különböző olajos magvak, teljes kiőrlésű gabonák, esetleg mikrozöldségek, csírák bevitelét is, amelyek szintén fontos szerepet töltenek be a kiegyensúlyozott étrendben. Minél színesebb, minél változatosabb a tányérunkon található étel, szinte biztos, hogy annál egészségesebb és tápanyagdúsabb.

Ha egészséges táplálkozás, akkor vízből soha nem elég

Az egészséges életmód alapköve a megfelelő mennyiségű folyadékbevitel. Méregteleníti és hidratálja szervezetünket, valamint támogatja annak működését. Az ásványvizek gazdagok olyan nélkülözhetetlen ásványi anyagokban és elektrolitokban, mint a kalcium, a kálium és a magnézium. Fontos azonban változatosan fogyasztani azokat, hiszen a különböző ásványvizek eltérő összetétellel rendelkeznek.

Érdemes naponta meginni legalább 2-3 liter folyadékot, lehetőleg csak vizet. Fontos, hogy teljesen elhagyd a cukros üdítőket, hiszen azok többet ártanak, mint használnak. A bevitt mennyiség függhet a fizikai aktivitástól, az éghajlattól és az egyéni szükségletektől is.

egészséges táplálkozás
egészséges étrend

Szénhidrát

Az egészséges étrend összeállítása során nagyon fontos, hogy a jó minőségű, teljes értékű szénhidrátok is helyet kapjanak. Ezek is számos vitamint és tápanyagot juttatnak a szervezetbe, nem beszélve arról, hogy a szükséges energia nagy részét is ezekből nyeri szervezetünk.

Törekedj arra, hogy a fehér lisztet és cukrot tartalmazó élelmiszerek helyett lassan felszívódó, teljes értékű szénhidrátokat, gabonaféléket válassz. Ilyenek például a teljes kiőrlésű gabonák, a barna rizs, bulgur, hajdina, köles, árpa és zab.

Testünk üzemanyagai: vitaminok, ásványi anyagok és egészséges zsírok

A vitaminok és ásványi anyagok életünk motorjai, így az egészséges étkezés alapvető részei. Segítik testünk működését, támogatják az immunrendszerünket, szerepet játszanak a sejtek növekedésében, és hatékonyak a betegségek megelőzésében. A változatos, tápanyagokban gazdag étkezés szintén segít abban, hogy A-Z-ig minden vitaminhoz hozzájussunk.

Szervezetünk számára létfontosságúak még az egészséges zsírok, mint például az omega-3 és omega-6 zsírsavak, mivel számos fiziológiai folyamatban vesznek részt. A rossz zsírok (telített zsírok és transzzsírok) korlátozása, az egészséges zsírok bevitelének növelése segíthet a szív- és érrendszeri betegségek kockázatának csökkentésében. A jó minőségű zsírokban gazdag ételek, mint a diófélék, a magvak és a halak a változatos étrend alapvető részei.

egészséges étkezés

Húsból leginkább fehéret és soványat

Ma már a bolti húsok nem tartoznak az egészséges élelmiszerek közé – különösen a feldolgozott termékek – az adalékanyagok, valamint a gyógyszerek miatt, amit az állatok kapnak. Teljesen elfogadható azonban, ha valaki nem tud meglenni nélküle. Ebben az esetben az alábbiak érvényesek a húsfogyasztásra.

Ajánlatos lehetőleg mindenfélét fogyasztani, azonban jó, ha a fehér és a sovány változatot részesítjük előnyben. Ebbe a kategóriába tartozik a csirke és a pulyka, amelyek kevesebb zsírt és több fehérjét tartalmaznak, mint négylábú társaik. A heti étlapra jó, ha minél több alkalommal vesszük fel az olajos halakat is, mint például a lazacot, makrélát vagy a tonhalat. Ezekben megtalálható az a bizonyos omega-3 zsírsav, amely jótékony hatással van szív- és érrendszerünkre, valamint agyi vérkeringésünkre.

A vöröshúsok a legkevésbé ajánlott húsfélék, ugyanis magasabb telített zsírtartalommal rendelkeznek és nehezebben emészthetőek. Azonban kimagasló mennyiségben tartalmaznak cinket, vasat és B12-vitamint, amelyek elengedhetetlenek szervezetünk számára.

Vegetáriánusként is bevihetsz minden szükséges vitamint és tápanyagot, akár étrendkiegészítő formájában. Ebben az esetben azonban nagyon ügyelj arra, hogy fehérjedús zöldségeket, magvakat és hüvelyeseket fogyassz, valamint B12 vitamint szedj.

az egészséges táplálkozás

Az egészséges táplálkozás egyenlő mértékletesség, tudatosság, boldogság

Az egészséges táplálkozás folyamatában nem a megvonás vagy a korlátozás áll a fókuszban, hanem a mértékletesség. Mindig figyelj az étel mennyiségére és testedet folyamatosan monitorozva, telítettségérzeted és szervezeted egyéb jelzései alapján válaszd a következő adagot.

A tudatos élelmiszerválasztás is kifejezetten fontos. Lehetőleg kerüld, vagy minimális mértékben fogyassz feldolgozott ételeket. Amennyiben mégis erre kényszerülsz, mindig ellenőrzött helyről szerezd be, és informálódj az összetevőkről. A legjobb választás azonban az, ha magad készíted az ételt, így mindig tudni fogod, mi is kerül az asztalodra.

Az egészséges étrend viszont nem csupán az alapvető tápanyagokban gazdag ételek elfogyasztását jelenti.  Arról is szól, hogy megtanuljuk élvezni a folyamatot. Az ételek kiválasztása nem kizárólag táplálkozási döntés, hanem életstílusbeli választás is, amely tükrözi az értékeinket és a személyes egészségünket. Az étkezés nem csak a túlélésről szól, hanem az életöröm és az önazonosság kifejezése is.

Mi a helyzet az édességekkel?

A mértékletes cukorfogyasztás nem jelent hatalmas problémát, azonban érdemes az édesszájúaknak is inkább egészséges alternatívák után néznie.

Ma már rengeteg sütemény recept érhető el online, cukormentes, tejmentes és vegán egyaránt. Tény, hogy nagyobb idő és energiabefektetést igényel, hogy a cukrászdát elkerülve magadnak készítsd el otthon a desszertet. Hosszú távon azonban az egészséged szempontjából megéri. 

 

Brownie-t például készíthetsz édesburgonyából, túrógombócot kölesből vagy ha egy finom gyümölcsfagyira vágysz, csak turmixolj le gyorsfagyasztott gyümölcsöket egy kis növényi tejjel és már készen is van az isteni fagylalt.

Olvass recepteket és kísérletezz bátran! Meglátod, nemcsak az egészséges életmódhoz járul majd hozzá, de egy remek új hobbit is a magadénak tudhatsz.

Ingyenes mintaétrendek

Ebben a menüpontban hamarosan ingyenesen letölthető mintaétrendeket hozunk neked, amelyekkel hozzásegítünk az új, egészségesebb életedhez. Legyél nő, férfi, húsimádó, mindenevő, vega vagy vegán étrendet követő, itt garantáltan megtalálod a saját igényeidnek megfelelő, hasznos információkat.

Iratkozz fel és tarts velünk! Az egészség nem trend, hanem maga az élet!

egészséges napi étrend