HAVITA Prémium multivitaminok

Gyűjtsd szelektíven

Ingyenes házhozszállítás 25.000 Ft felett
info@havitamin.hu

+36 1  300 9192

Ingyenes házhozszállítás 25.000 Ft felett

7 szem- és látásvédő vitamin

7 szemvitamin és látásvédő vitamin

Október a látás hónapja, így mi is igyekszünk kivenni részünket a témakörben. Cikkünkben próbáltuk a legfontosabb információkat összeszedni a szemvitaminok, szemet érintő betegségek terén, illetve a lehetőségeket ezek megelőzésében.

Talán kijelenthetjük, hogy a látás a legféltettebb érzékünk az 5 közül. 

Szemünk egészségéhez alapvetően ugyanazok a tápanyagok fontosak, mint általános egészségünkhöz, de van néhány tápanyag, amely különösen fontos.

Ezek segíthetnek fenntartani a szem normál működését, erősíthetik védelmét, sőt még a betegségek kialakulásának kockázatát is jelentősen csökkenthetik.

Gyakori szembetegségek

Sajnos a szembetegségek kialakulásának kockázata a kor előrehaladtával növekszik. Akockázat azonban csökkenthető a megfelelő szemvitamin szedésével.  Összeszedtük most a leggyakoribb látásod érintő betegségeket.

Szürke hályog

A szaruhártya a kor előrehaladtával veszít természetes rugalmasságából. Ennek következménye, hogy a látásunk lassan homályosodni kezd, mintha egy állandó szürkés köd szállt volna le.

Szemszárazság

Ahogy neve is mutatja, ez egy olyan állapot, amelyet a könnytermelés elégtelensége jellemez, ennek következménye a szem kiszáradása. Általában csak kényelmetlenséget okoz, de előfordulhat, hogy látási problémák is jelentkeznek, például homályos látás.

Időskori makuladegeneráció (AMD)

A makula a retina központi része. Az időskorhoz kapcsolódó makuladegenráció (AMD) az egyik fő előzménye a végleges látásvesztésnek. Alapvetően kockázata leginkább a génállományunktól függ, de bizonyos mértékig étrendünkkel is befolyásolhatjuk.

Zöld hályog

Másnével galukóma. Azok a betegségek tartoznak ide, amelyeket a látóidegek degenerációja okoz. Ezek felelőssek a vizuális információk továbbításáért a szemből az agyba. Így elégtelen látást vagy súlyosabb esetben akár vakságot is okozhat.

Diabéteszes retinopátia (DR)

Gyakori kiváltó oka a látás romlásának vagy akár a vaksági kialakulásának is. Akkor alakul ki, amikor a magas vércukorszint károsítja a retinában található hajszálereket.

szemvitamin

Lássuk mi a 7 legfontosabb szemvitamin

1. A-vitamin

Az A-vitamin segít fenntartani a szaruhártyánk egészségét, amely a szem külső burkolata, ezáltal játszik kulcsfontosságú szerepet egészségében. A leghatásosabbnak titulált szemvitamin az A-vitamin. 

Van továbbá egy fehérje, a rodopszin, amely a szem egyik fő építőköve, ez teszi lehetővé, hogy sötétebb fényviszonyok között is megfelelően láthassunk. Az A-vitamin ennek a fehérjének egy összetevője.

A megfelelő szintje védelmet nyújthat más szembetegségek ellen is. Vannak tanulmányok, amelyek azt mutatják, hogy a csökkentheti az időskori szürkehályog és makuladegeneráció kialakulásának kockázatát.

A fejlettebb országokban szerencsére ritkán alakul ki hiánya a szervezetben. Azonban amennyiben előfordul és kezelését nem vesszük elég komolyan az súlyos betegségekhez vezethet.
A xerophtalmia egy szembetegség, amely általában az éjszakai gyengénlátással kezdődik. Későbbiekben a szemek, illetve a könnycsatornák kiszáradása, majd a szaruhártya tönkremenetelét okozhatja, amely könnyen végződhet visszafordíthatatlan látásvesztéssel.

Megfelelő étrenddel könnyedén megelőzhetjük mindezt. Az édesburgonya, zöld leveles zöldségek, a sütőtök vagy a paprika A-vitaminban gazdag ételek közé tartoznak.

Az A-vitamin további jótékony hatásáról ezen a linken többet is olvashatsz.

A-vitamin tudnivalók

Az A -vitamin hiánya éjszakai vaksághoz és szemszárazsághoz vezethet. Az A-vitamin csak állati eredetű élelmiszerekben található meg, de a szervezet képes bizonyos növényi eredetű karotinoidokat A-vitaminná alakítani.

2. E-vitamin

Sok szembetegséget összefüggésbe hoztak már az oxidatív stresszel, ami az egyensúly hiányát jelenti a szabadgyökök és az antioxidánsok között a szervezetben. A megfelelő szemvitamin antioxidáns hatással is bír.

Az E-vitamin az erős antioxidánsok közé tartozik, amely segíti a sejtek védelmét – többek között a szem sejtjeit is – a szabad gyökök ártalmától.

Egy tanulmány 3640 időskori makula-degenerációban szenvedő beteg állapotát vizsgálta több mint 7 éven át kimutatta, hogy napi 400 NE E-vitamin 20%-kal csökkentette a betegség előre haladásának kockázatát.

További tanulmányok arra a következtetésre is jutottak, hogy az E-vitaminban gazdag étrend segíthet a korral járó szürkehályog kialakulásának megelőzésében.
Ilyen ételek például a diófélék és más olajos magvak, a lazac, avokádó és a zöld leveles zöldségek is.

Az E -vitamin, egy antioxidáns, amely hatékonyan segíthet megvédeni a szemét a káros szabad gyököktől és a szürke hályog kockázatát is csökkenheti.

3. B6-, B9- és B12-vitamin

A B-vitaminok szemre gyakorolt hatásával kapcsolatban is igen sok tanulmány lelhető fel, különösen a B6-, B9- és B12 vitaminok esetében.

Az említett kombináció csökkentheti a homocisztein szintjét szervezetünkben, amely olyan fehérje, amely fokozhatja a gyulladások, illetve az AMD kialakulásának kockázatát.

Egy nőkön végzett klinikai vizsgálat például arra az eredményre jutott, hogy napi 1000 µg B12-vitamin szedése, kiegészítve B6- és B9- vitaminokkal, 34%-kal csökkentette az AMD kialakulását. Azonban ahhoz, hogy 100 %-ban megbizonyosodjanak az összefüggésről még további vizsgálatokra van szükség.

A B6-, B9- és B12-vitaminok kombinációja csökkentheti az AMD kialakulásának kockázatát a homocisztein szintjének csökkentésével.

4. C-vitamin

Már megszokhattuk, hogy a C-vitamin jóformán egy ilyen felsorolásból sem maradhat ki. Az E-vitaminhoz hasonlóan ez is egy antioxidáns, így a szabadgyökök ellen ennek jelenléte is védelmet jelenthet.

Ezenkívül a C-vitamin szükséges a kollagén előállításához, amely a szemünk egészségéhez elengedhetetlen. Legfőképpen a szaruhártyában és a szklerában (a szem fehér része) van jelen.

Kutatások a C-vitamin pótlása esetén is jótékony hatást véltek felfedezni a szürkehályog kialakulásával kapcsolatban.
Egy megfigyelés például azt mutatta, hogy 490 mg feletti pótlása esetén akor 75%-os kockázatcsökkenés is megfigyelhető volt a 125 mg alatti pótlással szemben.

Egy másik tanulmány kimutatta, hogy a C-vitamint is tartalmazó kiegészítők rendszeres szedése 45 %-kal csökkenthetik a szürkehályog kockázatát.

A citrusfélék, paprika, brokkoli vagy kelkáposzta is jó választás lehet, ha étrendünkkel szeretnénk nagyobb mennyiségű C-vitamint bevenni a szervezetünkbe.

A C-vitamin támogatja a kollagén természetes termelődését, amely pedig a szemünk struktúráját képzi. Számos betegség kialakulásának megelőzésében segíthet.

5. Lutein és zeaxantin

A zeaxantin és a lutein a karotinoidok családba tartoznak, amelyek a növények által szintetizált vegyületek csoportja.

Mind a két vegyület megtalálható a szem retinájában és makulájában, ezek segítenek megszűrni a potenciálisan káros kék fényeket, így védve a szemét a károsodástól.

Több tanulmány azt mutatja, hogy ezek a növényi vegyületek megakadályozhatják a szürkehályog kialakulását és megakadályozhatják vagy lassíthatják az AMD-t is.

Egy másik tanulmány megállapította, hogy a lutein előnyökkel járhat a szürkehályogban szenvedők számára is. Két év leforgása alatt azoknak, akik hetente háromszor 15 mg luteint tartalmazó étrend -kiegészítőket szedtek, javult a látásuk.

A napi ajánlott bevitelét és biztonságos kiegészítő dózisát nem állapították még meg. Egy kutatás alatt viszont naponta legfeljebb 20 mg luteint használtak 6 hónapig káros mellékhatások nélkül a résztvevők.

Már 6 mg lutein és zeaxantin előnyös lehet, így előrforulhat, hogy kiegészítésükre nincs is szükség. A gyümölcsökben és zöldségekben gazdag étrend természetesen biztosítja ezt a mennyiséget. A spenót és kelkáposzta például különösen magas ezekben a karotinoidokban.

A nagy mennyiségű lutein és zeaxantin csökkentheti a szembetegségek, például a makula degeneráció és a szürkehályog kockázatát.

6. Cink

Szemünk nagy mennyiségben tartalmazza ezt az ásványi anyagot is.

Egy felmérésben korai makuladegenerációban szenvedő felnőtteket vizsgáltak. Egyértelműen kimutatták, hogy azok, akik cinket tartalmazó kiegészítőt szedtek jobban megőrizték látsáuk élességét és csökkentek a degenerációs folyamatok, a placebo csoporthoz képest.

Hiánya farkasvagság kialakulásához is vezethet, ami az éjszakai látásvesztéssel jár együtt.

Természetes forrásai közé tartoznak az olajos magvak, húsok és az ínyenceknek örömére az osztriga is.

A cink fontos szerepet játszik a szem működésében. Egy tanulmány azt mutatja, hogy a cink tartalmú táplálék-kiegészítők lassíthatják a makuladegeneráció korai kialakulását.

7. Omega-3 zsírsav

Az Omega-3 zsírsavak többszörösen telítetlen zsírok. A retinánk igen magas koncentrációban tartalmaz DHA-t, ami az Omega-3 egy típusa.

Amellet, hogy elősegíti a szem sejteinek fejlődését még gyulladásgátló tulajdonságokkal is rendelkezik, ennek köszönhetően szerepet játszhat a diabéteszes retinopátia (DR) megelőzésében is.

Készült egy tanulmány, amely 31 korábbi kutatást eredményeit vette alapul. Arra a következtetésre jutottak, hogy a zsíros halakban gazdag étrend – páldául a ma is elterjedni látszó mediterrán étrden – védelmet nyújthat a DR ellen. 

Az Omega-3 a szemszárazságban szenvedők számára is segítséget nyújthat, mivel támogatják a könny termelődését.

Ha étkezéseinkkel szeretnénk megemelni a bevitelét, akkor érdemes több halat, olajos magvakat, chia magot, avokádót fogyasztanunk.

Ha megfelelő mennyiségű Omega-3 zsírsavat, EPA-t és DHA-t viszünk be szervezetünkbe zsíros halakból vagy akár étrend-kiegészítőkből, akkor az csökkentheti számos szembetegség -különösen a szemszárazság- kialakulásának kockázatát.

Összegzés

Számos kutatás igazolja, hogy bizonyos szemvitaminok és tápanyagok segíthetnek megelőzni vagy lassítani számos különböző szembetegség kialakulását.

Az táplálék-kiegészítők is hasznosak lehetnek, ha úgy érezzük hiányoznak ezek a tápanyagok az étrendünkből.

Azonban a gyümölcsökben, zöldségekben, teljes kiőrlésű gabonákban, fehérjékben és egészséges zsírokban gazdag, megfelelően kiegyensúlyozott étrend biztosítja az összes olyan tápanyagot, amelyre a szemének – és a test többi részének – szüksége van az optimális egészséghez.

HAVITA Health&Mental multivitamin emelt Omega-3-mal

Nézz körül termékeink közül és biztosan te is megtalálod a számodra megfelelő összeállítást, vagy töltsd ki állapotfelmérő kérdőívünket a szakértői ajánlásért!

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: pinterest
Pinterest
Megosztás itt: telegram
Telegram
Megosztás itt: whatsapp
WhatsApp
Megosztás itt: email
Email