Ingyenes szállítás 25000 Ft feletti rendelésnél

Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Minden amit a cink hatásáról tudnod kell!

Vitamin teszt

Ha még nem vagy biztos a választásodban, akkor töltsd ki a szakértőnk által összeállított kérdőívet, hogy meg tudd melyik a számodra megfelelő vitamin.

A cink számos létfontosságú szerepet lát el a szervezetedben. Mivel saját maga nem képes előállítani, így az étkezésekkel vagy étrend-kiegészítőkkel kell bevinned.

Összegyűjtöttünk neked minden fontos tudnivalót a cink hatásairól, adagolásáról, lehetséges mellékhatásairól és még a természetes forrásaira is hoztunk neked példákat.

Mi a cink?

Mint említettük a bevezetőben, a cinket nem képes a szervezet előállítani, ezért esszenciális tápanyagnak számít. Emiatt fontos a folyamatos pótlása valamilyen forrásból.

A cink számos folyamathoz nélkülözhetetlen a szervezetben, többek között: 1

  • fehérje-szintézis
  • sebgyógyulás
  • immun-funkciók

 

Számos állati és növényi eredetű élelmiszerben megtalálhatóak. Vannak  különböző ételek például, amelyeket mesterségesen dúsítanak cinkkel. Ilyenek lehetnek például különböző gabonapelyhek.

Összegzés:

A cink egy esszenciális ásványi anyag, amelyet a szervezet nem képes előállítani, így gondoskodni kell a folyamatos pótlásáról.

A cink hatása

Kutatások bizonyítják, hogy számos pozitív hatása van az emberi szervezetre. Ebből a legfontosabbakat összegyűjtöttük nektek:

1. Erősíti az immunrendszert

Egy 7 kutatást összefoglaló tanulmány kimutatta, hogy napi 80 – 92 mg közötti cink bevitele, akár 33 %-kal is csökkentheti a megfázások időtartamát. 2

Másik kutatás pedig arról számol be, hogy a cink-kiegészítők használata jelentősen mérsékli a fertőzések kockázatát és elősegítik a megfelelő immunválaszt az idősebbeknél. 3

A cink jótékony hatást gyakorol az immunrendszerre

2. Gyorsítja a sebgyógyulást

Gyakran használják kórházakban is égési sérülések, fekélyek és egyéb bőrsérülések kezelésére.

Mivel az ásványi anyag szerepet játszik a kollagénszintézisben is ezért nélkülözhetetlen a bőr gyógyulásához. A szervezeted teljes cink tartalmának körülbelül 5 %-a a bőrödben található meg.

Egy 12 hetes kutatás során, melyben 60 diabéteszes fekélyben szenvedő beteget vizsgáltak és napi 200 mg cinkkel kezeltek, jelentős javulást értek el a gyógyulásban a placebo csoporthoz képest.

3. Csökkentheti bizonyos életkorral összefüggő betegségek kockázatát

A cink hatása enyhítheti az oxidatív stresszt és javíthatja az immunválaszt azáltal, hogy fokozza a T-sejtek aktivitását, amelyek segítenek megvédeni a szervezetet a fertőzésektől.

Azoknál az időseknél, akik cink kiegészítőket használtak, javult az influenza elleni védőoltás reakciója, csökkent a tüdőgyulladás kockázata és javult a mentális teljesítmény.

Egy kutatás azt is kimutatta, hogy napi 45 mg cink már 66 %-kal csökkentheti a fertőzések előfordulását. 5

Ezenfelül, egy több mint 4200 emberen végzett kutatás során a megfelelő mennyiségű C- és E-vitamin, béta-karotin, valamint 80 mg cink bevitele csökkentette az időskori makuladegeneráció kialakulását és látásvesztés kockázatát. 6

4. Segíthet az aknék kezelésében

Az akné egy világszerte gyakori bőrbetegség, ami az emberek közel 10 %-át érintheti. 7

Az aknét az olajtermelő mirigyek elzáródása és az ennek következtében elszaporodó baktériumokok okozzák.

Több tanulmány azt mutatta ki, hogy mind az orális és mind a helyi cink pótlás hatékonyan tudja kezelni a pattanásokat azáltal, hogy csökkenti a gyulladást  és gátolja a baktériumok szaporodását.

Egy másik kutatás megállapította, hogy a pattanásos emberekben általában alacsonyabb a cink szintje, ezért a kiegészítő használata megoldást jelenthet.

5. Csökkenti a gyulladásokat

A cink csökkenti az oxidatív stresszt és bizonyos gyulladást okozó fehérjék szintjét a szervezetben.

A túlzott oxidatív stressz krónikus gyulladásokhoz vezethet, amely számos betegség kialakulásához – például szívbetegségekhez, rákhoz – hozzájárul.

Egy 40 idősebb korú felnőtt bevonásával végzett vizsgálatban azoknál, akik napi 45 mg cinket vittek szervezetükbe, nagyobb mértékben mérséklődtek a gyulladásos tüneteket, mint a placebo csoport esetében. 8

Összegzés:

A cink szükséges az immunrendszer egészséges működéséhez, több időskori betegség kialakulásának kockázatát mérsékli és a sebgyógyulásra is hatással van gyulladáscsökkentő tulajdonsága miatt.

Cinkhiány tünetei

Bár a súlyos cinkhiány szerencsére ritka, azért előfordulhat például túlzott alkohol-fogyasztás következményeként, vagy csecsemőknél, ha az édesanya kevés cinket visz a szervezetébe vagy immunszupresszív gyógyszerek szedése esetén is.

A cinkhiány tünetei közé tartoznak a növekedési zavarok, nemi érettség késleltetett kialakulása, bőrkiütések és bőrgyulladások, sebgyógyulási zavarok, krónikus hasmenés vagy akár idegrendszeri problémák is. 9

A cinkhiány enyhébb formái viszonylag gyakran előfordulnak, amennyiben nem kiegyensúlyozottan táplálkozik valaki. Ez világszerte akár 2 milliárd embert is érinthet a felmérések szerint. Ennek tünetei közé tartoznak a hasmenés, csökkent immunitás, elvékonyodó haj, étvágycsökkenés, bőrszárazság, lassú sebgyógyulás vagy a túlzott  hangulatingadozások. 10

Mivel a cinkhiány csökkenti az immunvédelmet – ezzel növelve a fertőzések kockázatát – évente több mint 450 ezer halálesetet okoz, főleg gyerekeknél. 11

A cinkhiány kockázatát növelő tényezők lehetnek: 12

  • vegetáriánus és vegán táplálkozás
  • terhes és szoptató nők
  • kizárólag anyatejjel táplált csecsemők
  • Crohn-betegségben szenvedők
  • vesebetegek
  • túlzott alkohol-fogyasztók
  • alultáplált emberek, ideérte a bulémiát és az anorexiát is

 

A cinkhiány kimutatása még laboratóriumi körülmények között is nehézkes.

Összegzés:

A cinkhiány ritka, de könnyen előfordulhat csak növényi élelmiszerek fogyasztása esetén vagy a túl sok alkohol hatására is. A tünetek észlelése esetén ajánlott egy alapos kivizsgálás.

Cink adagolása

A cink ajánlott napi adagja nőknek 8 mg, míg férfiak esetében kicsit magasabb, 11 mg. Terhes vagy szoptató nőknek érdemes ezt az adagot akár 12 mg-ra is felemelni.

A cink felső határa napi 40 mg. Ezt meghaladó mennyiség indokolt lehet azoknak, akik cinkhiányban szenvednek. Ekkora mennyiséget kizárólag orvosi utasítás esetén fogyassz!

A folyamatos, kiegyensúlyozott bevitel érdekében érdemes lehet egy megfelelő étrend-kiegészítőt választani. Amennyiben az étkezéseiddel szeretnéd biztosítani a megfelelő mennyiséget, akkor az alábbi élelmiszereket válaszd!

Cink természetes forrásai

Szerencsére számos élelmiszert találunk – mind növényi-, mind állati eredetűt – amelyek gazdag cinkforrások, így viszonylag egyszerűen bevihetjük a megfelelő mennyiséget.

A legtöbb cinket tartalmazó élelmiszerek: 

  • Húsok: baromfi, marha, sertés
  • Halak: lazac, szardínia
  • Hüvelyesek: csicseriborsó, lencse, vesebab
  • Olajos magvak: tökmag, kesudió
  • Tejtermékek: joghurtok, sajtok
  • Gabonák: zab, quinoa, barna rizs
  • Zöldségek: kelkáposzta, spárga, borsó
 
Az állati eredetű források nagyobb mennyiségben tartalmazzák a szervezet számára könnyen felszívódó formában.
A képen a cink természetes forrásai láthatóak

Cink mellékhatásai, túladagolása

Ahogy a cink hiánya egészségügyi szövődményeket okozhat, úgy a túlzott bevitele is negatív mellékhatásokhoz vezethet.

A cink túladagolásának tünetei a következők lehetnek: 13

  • étvágytalanság
  • hasi görcsök, hasmenés
  • fejfájás
  • a jó koleszterin (HDL) csökkenése

 

A túlzott cinkbevitel megzavarhatja a réz és a vas megfelelő felszívódását is. Egy tanulmány például kimutatta, hogy a napi 60 mg cink 10 héten keresztül csökkentette a réz szintjét a szervezetben a megfigyeltek esetén. 14

Összefoglalás

A cink nélkülözhetetlen a szervezet egészséges működéséhez és az erős immunrendszer fenntartásához.

A legtöbb ember az étkezéssel biztosítja a számára szükséges mennyiséget (8 – 12 mg), viszont idősebbek vagy magas fizikai aktivitást végző embereknél szükséges lehet a kiegészítés. 15

A nagy dózisú kiegészítők – 20 mg felett – veszélyesek lehetnek, így ezeket kizárólag orvosi egyeztetés után fogyaszd!

HAVITA csomagjai 15 mg jó minőségű cinket tartalmaznak, amelyek megfelelő arányban szívódnak fel a nap folyamán, ezzel biztosítva annak stabil szintjét a szervezetedben.

Iratkozz fel Havita hírlevelünkre!

Vitaminbolt

Most kedvezményesen válogathatsz jobbnál jobb ajánlataink közül! Próbáld ki te is és élvezd a HAVITA termékek hatását és sokszínűségét! 

Vitamin teszt

Ha még nem vagy biztos a választásodban, akkor töltsd ki a szakértőnk által összeállított kérdőívet, hogy meg tudd melyik a számodra megfelelő vitamin.

Az A-vitamin hatásai, előnyei az emberi szervezet számára

Az A-vitamin hatása 5 pontban

Azon kívül, hogy támogatja az immundrendszered és jó hatással van szemeid egészségére még bőröd és csontjait fejlődését is segíti. Továbbá a termékenység megőrzésében is nagy szerepet játszik.

ELOLVASOM
A magnéziumhiány főbb tünetei közé tartozik a fáradtság, dekoncentráció és az izomgörcsök

Magnéziumhiány tünetei

A magnéziumhiány tünetei az izomrángás és a fáradékonyság mellett lehetnek sokkal komolyabbak is. Magas vérnyomás, szívritmus zavar egyaránt előfordulhat.

ELOLVASOM

Vitaminbolt

Iratkozz fel Havita hírlevelünkre!

Most kedvezményesen válogathatsz jobbnál jobb ajánlataink közül! Próbáld ki te is és élvezd a HAVITA termékek hatását és sokszínűségét! 

Energikus kezdőlöket: szerezd meg a 5%-os kedvezmény kupont és ismerd meg az egészséges élet titkait!

Energikus kezdőlöket: szerezd meg a 10%-os kedvezmény kupont és ismerd meg az egészséges élet titkait!