Barion Pixel
Ingyenes szállítás 24.990 Ft feletti rendelésnél

Magnéziumhiány tünetei

Facebook
Twitter
LinkedIn

Vitamin teszt

Ha még nem vagy biztos a választásodban, akkor töltsd ki a szakértőnk által összeállított kérdőívet, hogy meg tudd melyik a számodra megfelelő vitamin.

Facebook
Twitter
LinkedIn

A magnéziumhiány tünetei számos különböző, más-más területet érintő dolgok lehetnek. Ezek között vannak ismertebb és kevésbé ismert tünetei is. Leggyakrabban a különböző izomrángásokat vagy izomgörcsöket kötik hozzá, de okozhat magas vérnyomást, kóros fáradtságot vagy más idegrendszeri tünetei is lehetnek.

Általában hiánya későn kerül diagnosztizálásra a túl általános tünetegyüttese miatt, így fontos, hogy odafigyeljünk szervezetünk intő jegyeire és folyamatosan biztosítsuk a számára elegendő ásványi anyagot.

Az ajánlott magnézium bevitel nem, kor és testsúly függvényében változik. Általánosságban azonban elmondható, hogy a szervezet napi igénye testsúly kilogrammonként 4-6 mg között van, tehát valahol 250 – 400 mg fogyasztása javasolt naponta. Terhesség, nehéz fizikai munka esetén akár a 400 – 450 mg is szükséges lehet.
Leggazdagabb forrásai a mandula, földimogyoró, tökmag és az étcsokoládé.

A leggyakoribb tüneteit alább olvashatjátok, ezek átgondolása segíthet a magnézium hiány megállapításában, de pontos eredmény érdekében mindenképpen ajánlott a háziorvost felkeresni.

Izomrángások és izomgörcsök, izomgyengeség

Magnéziumhiány tünete - izomgörcs

A kisebb rángások, remegések és görcsök az első jelei lehetnek az alacsony magnézium szintnek. Míg az alkalmi, rövidebb rángások normálisak, súlyosabb esetben a görcsök egyre hosszabb ideig vannak jelen és egyre intezívebben.1

Fontos szem előtt tartani, hogy ezeket a rángásokat sok más rendellenesség is okozhatja, például túl sok koffein vagy a túlzott stressz. Más neurológiai betegség tünetei között is találkozhatunk vele, így semmiképpen nem szabad félvárról venni, ha a rángások rendszeressége még a megfelelő tápanyag bevitel mellett sem csökken.

Másik gyakori tünet, ami viszonylag könnyen észrevehető viszont elég általános tünet, az izomgyengeség. Ennek okát kutatók a kálium hiányának tulajdonítják az izomsejtjeinkben, aminek közvetve kiváltó oka lehet a magnézium hiány is.2

A magnéziumhiány tünetei közül gyakori jel az izomrángások, remegés és görcsök megjelenése.

Mentális rendellenességek

A szorongás és depresszió kialakulásának valószínűségét több tanulmány is kapcsolatba hozta az ásványi anyag alacsony szintjével, így gyakori fáradékonyság, levertség is korai jelei lehetnek a magnéziumhiánynak.3 4

Kisebb kutatás kimutatta a magnézium tartalmú kiegészítő pozitív hatását szorongásos tünetekkel szenvedő betegeknél, de ennek bizonyosságához megbízhatóbb mérésekre is szükség van.5

A magnéziumhiány gyakori levertség-érzetet, fárakényságot egyaránt okozhat. Súlyosabb esetekben akár szorongást is.

Magas vérnyomás

Több kutatás is jól mutatja, hogy a nem kielégítő mennyiségű magnézium bevitel összefüggésbe hozható a magas vérnyomás kialakulásával.6 7 8

A magas vérnyomás pedig vezető szerepet játszik különböző szívbetegségek kialakulásában, szívinkfartusban. Ezeket állatokon végzett kísérletek igazolják.9 10

A megfelelő mennyiségű magnézium bevitele csökkentheti a magas vérnyomás kialakulását, így a különböző szívbetegségek kialakulásának valószínűsége is alacsonyabb lehet. 11 12 13

A bizonyítékok szerint a magnéziumhiány emelheti a vérnyomást. Ezenkívül a kiegészítők előnyösek lehetnek a magas vérnyomásban szenvedők számára.

Csontritkulás

A csontritkulás főleg az idősebb korosztályt érinti. Kialakulása köthető a D- vagy a K-vitamin hiányához vagy az alacsony kálcium szinthez egyaránt.

Amiről kevesebben tudnak, hogy a magnézium hiánya is okozhatja a csontritkulást.

Alacsony szintje közvetlenül is csökkenti a csontok erősségét, de közvetett módon is szerepet játszik. Ahhoz, hogy vérünkben megfelelő mennyiségű kálcium lehessen, ami a csontjaink legfőbb tápanyaga, elengedhetetlen a magnézium megfelelő szinten tartása.14 15 16 17

Embereken végzett kísérlet nincs, de állatok estében egyértelmű kapcsolatot állapítottak meg a magnézium szintje és a csontok sűrűsége között.18 19

A magnéziumhiány növelheti az oszteoporózis (csontritkulás) és a csonttörések kockázatát, bár ezt sok más tényező is befolyásolhatja.

Szívritmuszavar

Az izomrángások és a magnézium hiány kapcsolatáróé már volt szó és lévén, hogy a szív is egy izom, nem meglepő, hogy erre is hatással van.

Mivel a szívünkről van szó, ezt tekinthetjük a legkomolyabb tünetnek, aminek észlelése esetén azonnal orvoshoz kell fordulnunk és semmi esetre sem elegendő a magnézium bevitellel kísérletezni.

Mint már említettük az izomsejtek nagy mennyiségben tartalmaznak káliumot. A túl alacsony magnézium szint kiegyensúlyozatlan kálium szintet eredményezhet, amelynek következtében az szívizom nem tud megfelelően működni.20 21

Az aritmia egyéb lehetséges tünetei lehetnek, a szédülés, légszzomj, mellkasi fájdalom vagy akár az ájulás. Súlyosabb esetben növelheti a stroke és a szívelégtelenség kockázatát.

Egyes pácienseknél az orvos által előírt magnézium tartalmú kiegészítő szedése pozitív hatással volt a szívműködésre.22

A magnéziumhiány egyik tünete a szívritmuszavar vagy a szabálytalan szívverés, amely növelheti a súlyosabb szövődmények, például agyvérzés vagy szívelégtelenség kockázatát.

Magnéziumhiány tüneteinek kezelése

Ahhoz, hogy étkezéseink során sok magnéziumot juttassunk be szervezetünkbe érdemes körültekintően megválasztani az alapanyagot. A hüvelyesek, zöld leveles zöldségek vagy az olajos magvak rendszerint igen nagy mennyiségben tartalmaznak magnéziumot. Hazánkban ugyan a rák fogyasztása nem túl elterjedt, de beiktatásával szintén meg tudjuk emelni az ásványi anyag bevitelünket.

Magnézium természetes forrásai

Az alábbi listában 100 grammra vetített magnéziuom tartalmak szerepelnek:

  • Mandula – 286 mg
  • Étcsokoládé (70% kakaótartalom) – 240 mg
  • Mogyoró 168 mg
  • Spenót – 87 mg
  • Tofu – 55 mg
  • Avokádó – 30 mg

A tapasztalatok sajnos azt mutatják, hogy általában az étkezéssel bevitt magnézium mennyisége nem elegendő az egészséges szervezet számára. Ilyenkor lehet jó opció egy helyesen megválasztott táplálék-kiegészítő készítmény. Szerencsére ma már számtalán fajtához hozzájuthatunk és a számunkra megfelelőt tudjuk kiválasztani.

Magnézium ajánlott napi bevitele

Az alábbi táblázat mutatja az ajánlott napi adagot (vagy annak hiányában a megfelelőnek vélt bevitelt) a férfiak és nők számára: 23

Magnézium ajánlott napi bevitele férfiak és nők számára

Összegzés

A magnézium hiány egy széleskörben elterjedt probléma. Egyes tanulmányok szerint az amerikai lakosság akár 75%-át is érintheti.

Tünetei nagyrészt általánosak, de mindegyiket érdemes komolyan venni és amennyiben nem csillapodnak orvoshoz kell fordulni. Egyszerű vizsgálatokkal megállapítható, hogy tényleg magnézium hiányról van-e esetünkben szó.

A megfelelőbeviteléhez kiegyensúlyozott táplálkozás szükséges, esetenként érdemes táplálék kiegészítőkkel is pótolni bevitelét.

Havita regeneráció multivitamin.

A HAVITA multivitaminok közül mindegyik tartalmaz 125 mg magnéziumot, akinek magasabb bevitelre van szüksége, azoknak a HAVITA Health Gold lehet a megfelelő választás, ami dupla dózisban tartalmazza az ásványi anyagot. Elsősorban sportolóknak és nehéz fizikai munkát végző felnőtteknek ajánljuk ezt a csomagunkat.

Forrás:

https://www.healthline.com/nutrition/magnesium-deficiency-symptoms

Iratkozz fel Havita hírlevelünkre!

Vitaminbolt

Most kedvezményesen válogathatsz jobbnál jobb ajánlataink közül! Próbáld ki te is és élvezd a HAVITA termékek hatását és sokszínűségét! 

Vitamin teszt

Ha még nem vagy biztos a választásodban, akkor töltsd ki a szakértőnk által összeállított kérdőívet, hogy meg tudd melyik a számodra megfelelő vitamin.

A 8 legfontosabb tápanyag a bőröd számára.

A 8 legfontosabb tápanyag bőröd számára

Vannak tápanyagok, amik biztosításával kiemelten támogathatod bőröd egészségét. Összeszedtük számodra a szerintünk 8 legfontosabb vitamin, ásványi anyagot és további tápanyagokat, amik megfelelő alkalmazásával a te bőröd is tökéletes és bársonyosan puhává válhat.

ELOLVASOM
B-vitamin hiány tünetei.

B-vitamin hiány tünetei

A B-vitamin család elsősorban a tápanyagok energiává alakításáért felelősek, így leggyakoribb tünetei a fáradékonyság levertség. Ezen felül van még viszont néhány kevésbé jól ismert feladata szervezetünkben. Ebben a cikkben elolvashatod, hogy egy B-vitaminok hiánya milyen jellemző tünetekkel jelentkezhet.

ELOLVASOM
A 8 legfontosabb tápanyag a bőröd számára.

A 8 legfontosabb tápanyag bőröd számára

Vannak tápanyagok, amik biztosításával kiemelten támogathatod bőröd egészségét. Összeszedtük számodra a szerintünk 8 legfontosabb vitamin, ásványi anyagot és további tápanyagokat, amik megfelelő alkalmazásával a te bőröd is tökéletes és bársonyosan puhává válhat.

ELOLVASOM
Biotin hiány tünetei és hatása.

Biotin hiány tünetei

A Biotin hiánya (B7 vitamin) gyakran nem okoz tüneteket a felnőtteknél, de súlyosabb, krónikus esetben a haj és a köröm elgyengülését okozhatja.

ELOLVASOM
Melyik a legjobb terhesvitamin 2021 cikk.

Melyik a legjobb terhesvitamin?

A megfelelő terhesvitamin kiválasztása sok fejtörést okozhat azoknak, akik nem tudják, hogy milyen szempontokat érdemes figyelembe venni. Az alábbi cikkünkből megtudhatod, hogy mit érdemes szem előtt tartani a terhesvitamin kiválasztásakor.

ELOLVASOM

Vitaminbolt

Iratkozz fel Havita hírlevelünkre!

Most kedvezményesen válogathatsz jobbnál jobb ajánlataink közül! Próbáld ki te is és élvezd a HAVITA termékek hatását és sokszínűségét! 

Energikus kezdőlöket: szerezd meg a 10%-os kedvezmény kupont és ismerd meg az egészséges élet titkait!
Energikus kezdőlöket: szerezd meg a 10%-os kedvezmény kupont és ismerd meg az egészséges élet titkait!

Szuper akció!

Iratkozz fel most és a szuper tartalmak mellett 10%-ot elengedünk az első vásárlásod összegéből.