Barion Pixel
Ingyenes szállítás 25000 Ft feletti rendelésnél

Milyen vitaminokra van szüksége a nőknek?

Facebook
Twitter
LinkedIn

Vitamin teszt

Ha még nem vagy biztos a választásodban, akkor töltsd ki a szakértőnk által összeállított kérdőívet, hogy meg tudd melyik a számodra megfelelő vitamin.

Facebook
Twitter
LinkedIn

A nőknek különleges, az életük során többször változó tápanyagbevitelre van szükségük. 1

Például egy serdülő korú lánynak más tápanyagokra van szüksége, mint egy menopauza utáni nőnek. A várandós nők és szoptató anyák szintén több vitamint és tápanyagot igényelnek.

Mitöbb, a tápanyagszükséglet attól is függ, hogy milyen az általános egészségi állapotod és az életmódod.

Ugyan nem minden nőnek van szüksége táplálék-kiegészítőkre, hogy bevigye a szükséges tápanyagmennyiséget, azonban számos nő nem tudja megoldani a megfelelő vitaminbevitelt pusztán étkezésből.

Ez a cikk arra ad választ, hogy milyen vitaminokra van szükségük a nőknek és milyen forrásokból tudják ezt fedezni.

Vitaminok nőknek és forrásaik:

A vitaminok, mint azt már bizonyára tudod, két nagy csoportra oszthatók: A vízben és a zsírban oldódó vitaminok csoportjára.

A vízben oldódó vitaminok a következők: B1-, B2-, B4-, B5-, B6-, B7-, B9-, B12- és C-vitamin.

Az A-, D-, E-, K-vitamin zsírban oldódó, ezért sokkal könnyebb túlzott mennyiséget bevinni belőlük a szervezetbe.

A vízben oldódó vitaminokat nem tárolja a szervezeted, ezért gyakrabban van szükség a pótlásukra, különösen akkor, ha diétát folytatsz. Másrészről ott vannak a zsírban oldódó vitaminok, amiket a tested elraktároz, ezért ritkábban van szükség az utánpótlásukra. 2

Hogy milyen mennyiségre van szükséged ezekből a vitaminokból?

Íme egy nő napi vitaminszükséglete, vízben oldódó vitaminokból, életkor szerinti bontásban:

9-13 éves kor14-18 éves kor19-50 éves kor50 éves kor felett
B10,9 mg1 mg1,1 mg1,1 mg
B20,9 mg1 mg1,1 mg1,1 mg
B312 mg14 mg14 mg14 mg
B54 mg5 mg5 mg5 mg
B61 mg1,2 mg1,3 mg1,5 mg
B720 μg20 μg25 μg30μg
B9300 μg300 μg400 μg400 μg
B121,8 μg2,4 μg2,4 μg2,4 μg
C25 mg65 mg75 mg75 mg

Érdemes itt megjegyezni, hogy azoknak a nőknek, akik aktívan dohányoznak, extra 35 mg C-vitaminra van szükségük naponta. A terhes vagy szoptató, 19 év alatti nőknek pedig 5 mg-mal kevesebb C-vitaminra van szükségük, mint a 19 évnél idősebb társaiknak. 3

Íme a zsírban oldódó vitaminokból ajánlott napi beviteli mennyiségek, a fentiekhez hasonló életkor szerinti bontásban:

9-13 éves kor14-18 éves kor19-50 éves kor50 éves kor felett
A-vitamin700 μg700 μg700 μg600 μg
D-vitamin20 μg15 μg15 μg15 μg
E-vitamin15 mg15 mg15 mg11 mg
K-vitamin90 μg75 μg90 μg60 μg

Megjegyzendő, hogy néhány szakember azt tanácsolja, a terhes és szoptató nők az ajánlottnál magasabb mennyiségű D-vitamint fogyasszanak, de erre a kérdésre vissza fogunk térni a cikkünk későbbi részében.

A vitaminok szerepe a női testben

Mind a vízben, mind a zsírban oldódó vitaminokra szükség van annak érdekében, hogy a tested megfelelően működhessen, így bármelyik fajta vitaminnak a hiánya súlyos szövődményeket okozhat.

A vízben oldódó vitaminok szerepe a nők szervezetében:

A vízben oldódó vitaminok kiemelkedően fontos szerepet játszanak a szervezeted működésében. A B-vitaminok leginkább az energiaháztartásban játszott kiemelkedő szerepükről ismertek, míg a C-vitamin az immunvédelemben betöltött szerepéről híres.

Azonban ezek a tápanyagok számos egyéb funkció ellátását is segítik:

  • B1-vitamin: A Tiamin felelős a tápanyagok energiává alakításáért, ami kulcsfontosságú a sejtek működésében. A várandós nőknél gyakrabban előfordul ezért a Tiamin hiány. 4
  • B2-vitamin: A Riboflavin ugyancsak az energia átalakító folyamatokban játszik kulcsszerepet, azonban antioxidánsként is funkcionál, valamint szerepet játszik a sejtek növekedésében és fejlődésében.
  • B3-vitamin: A Niacin esszenciális tápanyag az idegsejtek működéséhez, enzimválaszaihoz. Fontos szerepe van az energiafolyamatokban is, a többi B-vitaminhoz hasonlóan. 5
  • B6vitamin: A B6-vitamin az anyagcsere számára fontos makrotápanyag, emellett támogatja az immunrendszert is, valamint a neurotranszmitterek reprodukcióját is. Az túlsúlyos nők esetén gyakrabban fordul elő a B6-vitamin hiány, mint az egészséges testsúllyal rendelkező nők esetén. 6
  • B7vitamin: A Biotin egy manapság „trendinek” számító vitamin, minden hajvitaminban megtalálható összetevő. Kulcsszerepet játszik az energiatermelésben és szabályozásban, valamint az oxidatív stressz kezelésében. A terhes, szoptató nők esetén, valamint azon nők esetén, akik gyakran fogyasztanak alkoholt, nagyobb valószínűséggel kell biotin hiánnyal számolni. 7
  • B9vitamin: A Folsav a DNS és RNS reprodukcióban játszik kulcsszerepet. Ezek mellett a vörösvérsejt, fehérje, és neurotranszmitter termelésben is közreműködik. 8
  • B12vitamin: A Kobalamin a neurológiai folyamatokban játszik szerepet, valamint a vörösvérsejt és DNS reprodukcióban. A hiánya általában nem megfelelő táplálkozásra, vagy valamilyen autoimmun betegségre utal. 9
  • Cvitamin: A C-vitamin egy erős antioxidáns, ami segít lekötni a szervezetben lévő szabad gyököket. A kollagén és neurotranszmitter termelésben is fontos szerepet játszik.

A Kolint is a vízben oldódó vitaminok körébe szokták sorolni, azonban nem vitamin, habár hasonló szerep van a szervezetben, mint a B-vitaminoknak. Ez a tápanyag fontos szerepet játszik az agy fejlődésében, anyagcserében, neurotranszmitterek reprodukciójában. A Kolin szükséglete a szervezetnek megnő szoptatás és várandósság alatt.

Milyen vitaminokra van szüksége a nőknek?

Zsírban oldódó vitaminok és szerepük a szervezetedben:

  • A-vitamin: Az A-vitamin esszenciális vitamin a látószervek megfelelő működéséhez, valamint az immunfunkciók és sejtnövekedés zavartalan működéséhez.
  • D-vitamin: A D-vitamin hiány gyakori a modern társadalomban. Ez a vitamin fontos szerepet játszik a kalciumszint fenntartásában és a megfelelő inzulinszint biztosításában egyaránt. Az elhízott és az idős nők vannak leginkább kitéve a D-vitamin hiány veszélyének. 10
  • E-vitamin: Az E-vitamin az antioxidáns tulajdonságai mellett a vérerek és immunrendszer működéséhez is aktívan hozzájárul, valamint a sejtek közötti kommunikációt is elősegíti. 11
  • K-vitamin: A K-vitamin a csontok és a szív egészségéhez elengedhetetlen vitamin.

A vitaminszükséglet alakulása nőknél az életük előrehaladtával

A vitamin és tápanyagszükséglet a kor előrehaladtával változik.

A tápanyag és vitamin hiány a különböző életkorokban eltérő mértékben veszélyezteti a nőket. A kor előrehaladtával lassul az anyagcsere, a várandósság alatt pedig növekszik a tápanyagszükséglet. Ezeket tartsd szem előtt a következők átolvasása során.

Gyermek és tinédzser korban

A 9-13 év közötti lányoknak kevesebb vitaminra és tápanyagra van szüksége, mint az idősebb társaiknak, a kisebb termetük miatt. Azonban 14 éves kortól nagyjából olyan mértékű a vitaminszükségletük mint a felnőtt nőknek.

Kutatások azt mutatják, hogy a serdülő lányok hajlamosabbak bizonyos tápanyaghiányokra, mint a társadalom többi tagja.  Például a serülő lányoknál nagyobb valószínűséggel alakul ki D-vitamin hiány. 12

A kevéssé fejlett országokban az A-vitamin hiány szintén jellemző a nőknek ezen korosztályára. 13

Mitöbb, kutatások rámutattak, hogy a serdülő korú várandós nők esetén az E-vitamin hiány kialakulásának valószínűsége jelentősen nagyobb, mint az idősebb nők esetén. 14

A kockázatot növeli, hogy ez a korosztály gyakrabban folytat kimerítő diétát annak érdekében, hogy testét a társadalom által preferált testkép irányába terelje. Ezek a diéták gyakran egyoldalúak, ami vitaminhiányhoz vezethet.

Éppen ezért ajánlott minden serdülő korú lánynak multivitamin táplálék-kiegészítőket fogyasztania, hogy a fejlődő szervezet ne szenvedjen hiányt semmilyen tápanyagban. Ez különösen és fokozottan igaz a várandós állapotú serdülő lányokra.

A vitaminszükséglet alakulás nőknél 19 és 50 éves kor között

Egy 15.000 nőre kiterjedő kutatás úgy találta, hogy a vitaminhiány kockázata a 19-50 éves kor közötti nők esetén volt a legmagasabb. Ez kiterjedt a B-6 és D-vitaminra is. 15

Várandós és szoptató nők esetén

A várandósság és szoptatás alatt a tápanyagszükségletek megemelkednek a nők szervezetében, hogy támogassák a magzat és az anya egészségét is. 16

A valóság az, hogy világszerte a várandós nők több mint 30 %-a szenved vitaminhiányban a várandósság alatt, ez kihatással lehet a magzatok egészségére is. Egy kutatás rámutatott, hogy világszerte a várandós nők akár 84 %-a szenvedhet D-vitamin hiányban. 17 18

A kutatások eredményei azt a vélekedést támasztják alá, hogy a jelenlegi D-vitamin beviteli ajánlások várandósság alatt túl alacsonyak, ezért az ajánlottnál áldott állapotban több D-vitamint kell bevinni a szervezetbe, hogy fennmaradjon az egészséges egyensúly.

A vizsgálatok tanulsága szerint, a várandós nőknek legalább napi 4000 NE D-vitamint kell bevinniük ahhoz, hogy fenntartsák a D-vitamin szintjüket. A szoptatás alatt pedig ennél is többet, napi 6400 NE D-vitaminra van szükség. 19 20 21

A Kolin egy másik olyan tápanyag ami a magzat és az anya egészége számára nélkülözhetetlen. A kutatások azt mutatják, hogy az USA-ban a várandós nők nagyrésze nem viszi be az ajánlott 450 mg-ot naponta a Kolinból. Sajnos nem javít a helyzeten az sem, hogy nagyon sok terhesvitamin nem tartalmazza ezt a tápanyagot. 22

Melyik a legjobb terhesvitamin 2021 cikk.

Vitaminszükséglet alakulása idősebb korban

A menopauza után a nők nagyrésze jóeséllyel A-, C-, D-, K-, B12-, B6-, B1- vagy B2-vitamin hiányban fog szenvedni kutatások alapján. 23 24 25 26 27

Az idősebb korosztály gyakran hanyagolja el a megfelelő, kiegyensúlyozott táplálkozást, ezért hajlamosabbak a vitaminhiányos állapot kialakítására. A helyzeten tovább ront, hogy gyakoribb ebben a korosztályban az állandó betegségben szenvedők aránya és számos gyógyszer rossz hatással van a tápanyagok és vitaminok felszívódására, beépülésére.

Összegzés:

A tápanyag szükséglet változik életünk során és ezt szem előtt kell tartanunk, amikor a diétánkat állítjuk össze. Bizonyos életkorban és élethelyzetben nagyobb valószínűséggel kell szembenéznünk vitaminhiánnyal, azonban elkerülhető ez az állapot, ha odafigyelünk a megfelelő táplálék-kiegészítők használatára és a helyes táplálkozásra. Bizonyos gyógyszerek tovább növelhetik ennek a kockázatát, erről érdemes a kezelőorvosoddal konzultálnod, mielőtt használni kezded az adott gyógyszert.

Természetes vitaminforrások

Minden vitamin megtalálható a természetben. Részint állati eredetű táplálékban, részint pedig a növényi eredetű táplálékban. Fontos azonban, hogy nem minden esetben vagyunk képesek, illetve van lehetőségünk eleget fogyasztani ezekből a táplálékokból, ilyenkor táplálék-kiegészítők formájában tudjuk bevinni a szervezetünkbe a megfelelő vitaminokat és nyomelemeket.

  • B1-vitamin: zab, sertéshús, bab, rizs, napraforgómag
  • B2-vitamin: belsőségek, tejtermékek, tojás, gomba, mandula
  • B3-vitamin: belsőségek, csirke, pulyka, tengergyümölcsei, marha, rizs, tökmag
  • B5-vitamin: belsőségek, gomba, napraforgómag, csirke, avokádó, tojás, joghurt, marha, brokkoli
  • B6-vitamin: krumpli, pulyka, banán, marha, túró
  • B7-vitamin: belsőségek, tojás, sertéshús, marha, magvak, édesburgonya
  • B9-vitamin: spenót, bab, avokádó, brokkoli, mustármag, gabonafélék
  • B12-vitamin: élesztő, tejtermékek, csirkehús, tojás
  • C-vitamin: citrusfélék, paprika, kivi, brokkoli, eper, káposzta, karfiol, burgonya
  • A-vitamin: belsőségek, sajt, tojás, spenót, répa
  • D-vitamin: zsíros halfélékben fordul elő a természetben, és marha májban
  • E-vitamin: gabonafélék, napraforgómag, napraforgóolaj, mogyoróvaj, spenót, brokkoli
  • K-vitamin: K2 állati eredetű és fermentált élelmiszerekben található, míg a K1 zöldszárú növényekben

Mikor használj táplálékkiegészítőt?

Ugyan egy egészséges és kiegyensúlyozott diéta fenntartása mindenképp javasolt annak érdekében, hogy megfelelő mennyiségű vitamint juttassunk a szervezetünkbe, számos esetben ez nem kivitelezhető. Ilyenkor jelentenek megoldást a különféle táplálék kiegészítők, mint a HAVITA termékei. Fontos, hogy komplex multivitamint válassz, ami lefedi a teljes vitaminszükségletedet.

Az alábbi csoportokba tartozóknak kiemelten fontos a táplálékkiegészítők használata, ugyanis az esetükben nagyobb valószínűséggel alakul ki vitaminhiány:

  • Idős korú nők
  • Krónikus betegségben szenvedő nők
  • Olyan nők, akiknek a diétája bizonyos élelmiszer csoportokat kizárnak – például vegetáriánus diéta
  • Táplálkozási rendellenességben szenvedő nők
  • Nők, akik dohányoznak vagy gyakran fogyasztanak alkoholt
  • Túlsúlyos nők
  • Várandós nők
  • Diabéteszben szenvedő nők

A kiegyensúlyozott és változatos táplálkozás mellett a várandós nőknek mindenképp ajánlott táplálékkiegésztők, terhesvitaminok fogyasztása, hogy kielégítsék a megemelkedett tápanyagszükségletét a szervezetüknek.

Ugyan a kutatások leginkább a terhesség időtartama alatt fennálló vitaminszükséglet mértékére és annak ingadozására fókuszálnak, azonban orvosok rámutattak, hogy a szülés utáni időszakban is jelentősen magasabb a nők vitamin és tápanyagszükséglete. 28

Havita szépségápolás multivitamin.

Megfelelő alternatíva lehet a HAVITA Health&Beauty nőknek kifejlesztve, ami az alapvető szükséges vitaminok és ásványi anyagokon felül biztosít nagyobb dózist a legfontosabb összetevőkből, így egészséged megőrzése mellett hajad, bőröd és körmeid is extra tápanyagokhoz jutnak.

Az 50 év feletti nőknek pedig minden esetben javasolt multivitamin szedése, ugyanis ebben a korban romlik a B-vitaminok felszívódása, ami az energiafolyamatokra kedvezőtlen hatással lehet. 29

Összegzés:

A nők a legtöbb esetben nem is sejtik, hogy mennyire kevés vitamint visznek be a szervezetükbe a táplálkozás során, ezért vitaminhiányos állapotba kerülhetnek a tudtukon kívül. Ezt megelőzendő javasolt a multivitamin táplálék kiegészítők használata.

Összefoglalás

A vitaminok esszenciálisak a nők egészsége szempontjából, rengeteg kulcsfontosságú életfolyamatban játszanak meghatározó szerepet.

Ugyan minden vitamin megtalálható különféle élelmiszerekben, nagyon kevesen – a lakosság körülbelül 10 %-a – tudatos az életének ennek a terén. A legöbben impulzusszerűen vásárolnak, nem tartják szem előtt a szükségleteit a testüknek.

Számos faktor növeli a vitaminhiány kialakulásának esélyét, mint a terhesség, szoptatás, tartós betegségek és az egészségtelen életvitel.

Azon nők, akiknél magas a kockázata a vitaminhiány kialakulásának, megelőzhetik a problémát a vitaminok táplálék kiegészítők formájában történő bevitelével.

Összességében kimondható, hogy még ha úgy érzed is, hogy kiegyensúlyozottan táplálkozol, jó eséllyel nem fogyasztasz elegendő vitamint, köszönhetően a táplálékok alacsonyabb vitamintartalmának, ami az élelmiszeripar fejlődésével egyenesen arányosan csökken. Éppen ezért mindenkinek érdemes multivitamin szednie, hogy biztosítsa szervezete megfelelő működését.

Forrás:

https://www.healthline.com/nutrition/vitamins-for-women
https://www.medicalnewstoday.com/articles/322960

Iratkozz fel Havita hírlevelünkre!

Vitaminbolt

Most kedvezményesen válogathatsz jobbnál jobb ajánlataink közül! Próbáld ki te is és élvezd a HAVITA termékek hatását és sokszínűségét! 

Vitamin teszt

Ha még nem vagy biztos a választásodban, akkor töltsd ki a szakértőnk által összeállított kérdőívet, hogy meg tudd melyik a számodra megfelelő vitamin.

A 8 legfontosabb tápanyag a bőröd számára.

A 8 legfontosabb tápanyag bőröd számára

Vannak tápanyagok, amik biztosításával kiemelten támogathatod bőröd egészségét. Összeszedtük számodra a szerintünk 8 legfontosabb vitamin, ásványi anyagot és további tápanyagokat, amik megfelelő alkalmazásával a te bőröd is tökéletes és bársonyosan puhává válhat.

ELOLVASOM

Vitaminbolt

Iratkozz fel Havita hírlevelünkre!

Most kedvezményesen válogathatsz jobbnál jobb ajánlataink közül! Próbáld ki te is és élvezd a HAVITA termékek hatását és sokszínűségét! 

Energikus kezdőlöket: szerezd meg a 10%-os kedvezmény kupont és ismerd meg az egészséges élet titkait!
Energikus kezdőlöket: szerezd meg a 10%-os kedvezmény kupont és ismerd meg az egészséges élet titkait!

Szuper akció!

Iratkozz fel most és a szuper tartalmak mellett 10%-ot elengedünk az első vásárlásod összegéből.